דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלכלת המשפחה 

מאת    [ 27/10/2008 ]

מילים במאמר: 687   [ נצפה 3535 פעמים ]

עוד צרור עצות שתסייענה לך בחינוך הפיננסי של ילדיך בני הגילאים השונים:
1. כאשר אתם הולכים לקנות משהו יחד למד את ילדיך להשוות מחירים.

2. קנה להם קופה כדי שיתחילו לחסוך. כאשר יגלו ששקל ועוד שקל מגיעים לסכומים גדולים, הם יפנימו את זה לעתיד.

3. לומר לילד 'לא' זה לא תמיד קל ולפעמים אפילו קשה וכואב, אבל חיים שדומים למסע קניות אחד גדול לא יכינו את הילד לקראת החיים האמיתיים והמפגש עם המציאות בעתיד עלול להיות קשה ובעייתי עבורו במידה ולא הוכן לקראתו. היכולת לדחות סיפוקים היא תכונה נרכשת וכדאי להתחיל ללמד אותה כבר בגיל צעיר.

4. תן לילד הלוואה, הסבר לו את התהליך ותן לו לעמוד בתשלומים עד האחרון שבהם. אחריות פיננסית לומדים בדרך זו.

5. הפרסום עובד! עובדה. ילדים רוצים את מה שהם רואים בפרסומות ששוטפות להם את המוח. שב עם הילדים וצפה איתם בפרסומות. דבר איתם על הפרסומות ומה שרואים שם. האם זוג מכנסיים יכולים להפוך אותך בין-לילה לדק גזרה ונחשק? האם משקה בצבע שחור שהוא בעצם מים עם חומרים שונים באמת הוא טעם החיים? הסבר לילדים לאחר שתלמד בעצמך שתפקיד הפרסומת הוא ליצור אשליה ולהאמין בה. לאחר שתעברו יחד את התהליך של לימוד הפרסום יהיה קל יותר להבין את הדברים כהוויתם.

6. תן להם ללמוד. גרה אותם בספרים בתחום המתאים להם ודבר איתם על עסקים ועל אפשרויות להרוויח ולחסוך. ילדים בכל הגילים הם יצירתיים. הם יכולים להפתיע אותך.

7. בבתים רבים, כאשר לא נותנים לילדים את מבוקשם, זה מסתיים בכעס ובהסתגרות. בנה מנגנון הידברות לגבי מוצרים שהילד, הנער או הנערה רוצים. לעתים, המוצר חשוב להם מאוד. אל תאמר 'לא' אם אינך יכול. שלח את הילד לחשוב איך הוא יוכל להרשות את רכישת המוצר בעצמו. אולי דרך עבודה שהוא יכול לעשות. חשוב להפוך בעיה להזדמנות ועדיין להשאיר את מערכת היחסים תקינה. זוהי אומנות שיש לשאוף אליה בתא המשפחתי.

8. שימוש בכסף והכנה לחיים טומנת בחובה גם את נושא העזרה ההדדית, ההתחשבות והנשיאה בעול המשפחתי. חינוך פיננסי מעביר את הילדים גם דרך אלה, מאפשר להם להתעמת עם נושאים אלה ולעצב את דמותם ואת דעתם יחד עם ההבנה שיש עוד אנשים מסביב שיש להתחשב בדעתם וברצונותיהם.

9. כולם רוצים להעניק לילדים הרבה. להעניק להם את כל מה שהם מבקשים, העיקר שיהיו מרוצים. למה הדבר דומה? לילד שאוהב ממתקים ועולה במשקל ללא הפסקה. האם לא תעצור בשלב מסוים ותבין שאם תמשיך לספק לו את מבוקשו הוא אמנם יהיה שמח אבל לא בריא? גם בכסף ללא הגבלה הקונפליקט זהה. לילד שלך יהיה הכל אם תעניק לו ללא הגבלה אבל הוא לא יהיה בריא פיננסית לחיים.

10. ילדים רוצים את מה שיש לחברים שלהם. זה בסדר לקנות להם לפעמים וכשאפשר את מה שיש לחבר, אבל לא את מה שיש לכל החברים. לחבר אחד קנו נעלי התעמלות מיוחדות, לחבר אחר קנו ג'ינס יקר, לחבר שלישי שדרגו את הסלולרי ולחבר רביעי קנו טיסן ממונע. יש הבדל לקנות משהו כמו שקנו לחבר אחד לבין רכישת כל מה שקנו לכל החברים.

11. זכור שעלינו לשלוט גם בנתינה לילדים מאחר והרצון להעניק להם כל מה שלא היה לנו מובילה אותם במסלול חד כיווני ומהיר לבגרות פיננסית בלתי אחראית הגורמת להם לא לשלוט בסיפוקים ולבזבז כל שקל שהם מרוויחים ואף יותר מזה.

12. חובה להסביר לילדים מגיל צעיר את תהליך הכסף מהרגע שיוצאים בתחילת החודש לעבודה עד שהמשכורת נכנסת לחשבון ומשם אל הוצאות המחיה, הכלכלה והחיסכון. ברגע שמעגל הכסף ברור, ילדים מבינים מאין הוא מגיע ולאן הוא הולך ומדוע לא תמיד הוא נשאר.

13. כדאי מאוד לעודד ילדים לעבוד בכל גיל. טעמו של הכסף המגיע מעבודה שונה הוא. במקרה זה, ילדים בכל גיל שומרים על הכסף יותר ומעריכים אותו. ילד שמרוויח 50 - ליום ידע להעריך ארוחה במסעדה עם ההורים שעלתה 200 ?. הוא יתרגם את מחיר הארוחה מיד ל-4 ימי עבודה ויבין שמישהו עבד עבור העונג הזה שנמשך כשעה בלבד.

14. ילדים לוקחים דוגמא אישית מהוריהם. הם רואים כיצד ההורים מתנהלים, חושבים ומבצעים והם מאמצים זאת. אם תיקח את ילדיך לקנות ותראה להם כיצד אתה משווה מחירים ובודק את החשבון, גם הם ינהגו כך כאשר ילכו לרכוש משהו בעצמם. אם תסביר להם שיש דברים שעליהם אתה מוותר כי יש סדרי עדיפויות ותסביר להם את כל ההתלבטויות שלך ואת צורת קבלת ההחלטות שלך, הם ינהגו ממש כמוך. אם תעשה ההפך הם גם ינהגו כמוך.

מתוך הספר אומרים שלום למינוס בהוצאת סודות פרסומים כלכליים
www.sodot.co.il

צביקה ברגמן, איש עסקים, סופר ומו"ל, הוא ממייסדי הפורום הכלכלי הראשון ברשת האינטרנט באתר dbursa ומעמודי התווך של קהילת שוק ההון ברשת האינטרנט הישראלית. עד כה, הוציא ברגמן לאור למעלה מ ? 30 ספרים, וביניהם רבי מכר כמו "מחסכון למיליון", "בורסה - פיצוח סודות השוק" ,"בורסה - ספר הזהב", "כסף - שיעורים בכסף ועסקים", "סודות שעשירים יודעים" ועוד. את כל ספריו כתב ברגמן בישראל ועל ישראל, ולכן את כל הצעותיו ניתן ליישם בישראל ? בניגוד לחלק מהספרים המתורגמים.

פרטים נוספים על ספריו ופועלו של ברגמן ניתן למצוא באתר www.sodot.co.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב